onsdag 4. februar 2015

Vi jubilerer - utfordring 2 Nina Macaulay

I dag er det Nina som skal inspirere oss. Hun fant en artikkel om minialbum i nr. 04/2006:
 
   


Ett Trykk 10år!
Hipp hipp hurra for Ett Trykk som fyller 10år!
Det er en voksen alder for et blad å bli i vår tid, datatiden, men Ett Trykk klarer seg. Det er noe med å kunne sette seg ned hvor og når man vil med et fysisk blad i hånden, som er så deilig og befriende uten ledninger og internett forbindelse.

Med dyktige folk i redaksjonen som står bak, en flott design team og mange uber-kreative folk som bidrar til hvert nummer så er det ikke rart at bladet fyller runde tall! Skål for minst 10år til!

Det er utrolig gøy å bli bedt om å delta i feiringen! Jeg ble bedt om å la meg inspirere av en av de hundrevis av artikler som har vært publisert i bladet over de siste 10 år. Det er mange flotte som har blitt skrevet og satt sammen, så det var neimen ikke lett å velge gitt!Men jeg falt ganske fort for en artikkel som ble publisert ‘way back’ i 2006, blad nr 4.

,I Lite format, om minialbum og små bøker’, skrevet av Bente Bjerknes.

Det finnes mange forskjellig måter å lage minialbum på, og artikkelen inspirerte med 7 forskjellige. Som det nevnes i artikkelen så er det ‘viktig å ha en plan for arbeidet og gjøre en del valg før du starter å lage selve albumet'.

Jeg vil utfordre dere til å lage et kjapt minialbum! Det kan være et album med eller uten bilder, enkelt eller forseggjort. Det kan være bundet eller brettet sammen. Kanskje du har en del sitater liggende rundt omkring på lapper som kan skrives opp og samles i et minialbum? Kanskje du vil lage et lite album til en du er glad i for Valentines dag? Mulighetene er grenseløse. Bli med da vel! :O)

’Finn ditt tema’ Jeg bestemte meg for å lage albumet til en god venninne, med bilder av henne og hennes to små jenter. Det er ikke ofte jeg lager rosa ting selv, med bare gutter i huset. Derfor bestemte jeg meg for å lage albumet ROSA! Med en rosa (les rød) tråd av de samme arkene, washi tape som dukker opp på hver side, tags, fargen ’frisk rosa’ og svarthvit bilder. Jeg ville bruke min Bind-it-all for å binde sidene sammen. Med planen på plass for albumet, så kunne jeg begynne.


Først ville jeg lage sidene selv. Jeg liker å kline med maling så jeg begynte med et stort akvarell ark, 3 forskjellige rosa akryl farger og hvit maling. Jeg klasjet og blandet malingen rundt på arket, prøvd å holde malings strøk i samme retning, og lot det tørke litt innimellom for å male mere oppå.

Jeg ville ikke sause inn arket med maling. jeg liker at det hvite arket skinner litt gjennom, jeg synes at det hjelper å holde sidene litt ’lette’. Jeg brukte en linjal til å dele arket opp i sider, jeg målt opp sidene på den store akvarell arket og rev arkene langs den for å få en røff kant. 

Etter å ha limt på washi taipen med decopagelim både over og under teipen, lagde jeg noen splatter på arket med Adirondack mixatives. 

Det fine med  Adirondack mixatives er at den tørker blankt og fint som en slags lakk (men den tar lang tid å tørke, så her må man bare være tålmodig!).

 
 Her har jeg også brukt Adirondack mixatives, jeg smurte den på en Tim Holtz wordband med litt kjøkken papir, lot den nesten tørke så pusset jeg den ned med sandpapir.
 
Så Begynte jeg med litt pynting, jeg tok det som skule være størst av pynten nederst, nemlig en stor fin rubons fra Fancy Pants. 

 Jeg festet den metall word band’en med litt tykk tråd, i en herlig gul farge.

For å kunne få layouten riktig er det lurt å lage hullene i sidene ganske tidlig, slik at den delen av siden blir holdt fritt.

Jeg ville gjøre sidene litt spennende, og når jeg fant denne vanlig gule sytråd, bestemte jeg meg for å sy rundt kantene av arkene. Her er det lurt å prøve seg fram på et avkapp fra det samme ark som du skal til slutt sy på.

Når du er ferdig å sy rundt kantene så er det lurt å dra litt i undertråden fra baksiden slik at den gule tråden kommer ut på baksiden, så knyter du sammen trådene. Da sitter sømmen godt og går ikke opp. Jeg har valgt å la trådene være litt lange slik at de henger ut, jeg liker de sånn men etter at man har knytet trådene er det mulighet for å klippe de helt korte om man vil det. Jeg synes mønsteret på baksiden av sømmen er pent også, derfor har jeg valgt at det skal synes, ellers kan man bare dekke over det.

Så kan man begynne å tenke på bilde størrelse osv. jeg ville lage bildene firkantet alle sammen, i str. 4x4 inch og 3x3 inch. Jeg samlet bildene mine på ipaden min og redigert dem i et bilderedigerings program. Så overførte jeg dem til laptoppen min for å printe derfra (det kan godt hen at det finnes en annen enklere måte å gjøre det på, men jeg gjør det på den måten).
 
Så er det tid for å fokusere litt på layouten, jeg ville ha litt mønster ark og tags inni mellom.

Til å begynne med brukte jeg bare washi tape for å holde alt på plass, det er da mulig å flytte på og gjøre forrandringer før man har funnet hvordan man vil ha det.
 
Etter at jeg hadde bestemt meg limte jeg alt ned, noe med lim og noe med dobbelsidet teip (jeg tok litt lim på baksiden av washi tapen også). Så kunne jeg begynne å stemple,  påføre rubons og pynte.
 
Jeg skrev en liten hilsen som skal være i fronten av albumet, ellers har jeg satt inn journaling felter som det er mening at min venninne kan selv skrive på.
 
Så kunne jeg bruke bind-it-all til å klemme på wirene langs ryggen på albumet. Jeg har brukt 0.5inch antique Silver wires.
 
Jeg ville bruke tags også som sider for å gjøre albumet litt mer spennende, i og med at de er en annen størrelse en de andre sidene.
 
Her er det ferdige albumet fra siden, her ser du godt at sidene er forskjellige størrelse, noe som gjør at det blir et spennende liten album, synes jeg  ;O)
 
Jeg valgte å bruke en overlays ark klipt ned till riktig størrelse som en slags beskyttende forside og bakside. Den lille tag’en har jeg stiftet rett på undersiden av overlay arket.
 
Og til slutt her ser du baksiden av albumet, min personlig stemple har jeg trykt på et papir lapp og limt ned på utsiden av overlay arket med dobbelsided tape.

Det var et morsomt prosjekt å holde på med og jeg er fornøyd med resultatet. Håper du ble inspirert og får lyst til a bli med og lage et minialbum du også! 

Her får du material listen over produktene jeg har brukt for å lage albumet.
Material Liste:
Str.: 13 x 16cm
Blekk: Archival Ink – Jet black, Adirondack Brights – Watermelon.
Stempler: AHA-clear stamps-Girls, Wreath set. Imaginisce-Clearstamps (kaniner) Prima-cling stamps, welcome to Paris. Stampers Anonymous – Tim Holtz - Attic treasures.
Papir: Canon matt foto papir, Akvarell ark str. 35x45cm 300g. My Mind’s Eye-Kate&co og andre MME. Scraps. Pink paislee-Office Lingo Collection (overlay ark). Ranger Manila tags size 8. Panduro- Tilda bånd. Bikubben- Gul silke bånd.
Pynt: Washi tape- Pebbles og ukjent (stjerne). Tim Holtz- Idea-ology-Word bands, mini paper clips, Film strip ribbon. Fancy Pants-Rubbons. Søstrene Grene-tykk gul tråd.
Utstyr: Pébéo- Acrylic Gesso. Martha Stewart – Multi surface satin, Pink Dahlia, Rasberry Ice, Poodle skirt.  Fiskars - kjærebrett.  We R Memory Keepers - Crop-a-dile. Zutter Bind-it-all, 0.5 inch antique silver wires. Canon Printer MP970.  Panduro – quick glue, matt decoupage varnish. Ranger Adirondack Mixatives snow cap.  Tim Holtz- Mini stifter. Sookwang- dobbelsided tape. Ukjent - Metal linjal, sandpapir, Kjøkken rull, eyelets, transparent tråd.
Nina Suzannah Macaulay, Sofiemyr, Norway.
www.macaulay-arts.blogspot.com


 

9 kommentarer:

  1. Wow, for en flott tutorial og album!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Mette! Du lager jo så fine album selv, kansje du skal være med?!

      Slett
  2. Kjempelekkert album Nina, og flott tutorial :-) Fikk virkelig inspirasjon til å sette meg ned å lage album selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Heidi 😊 håper du blir inspirert nok til å være med! 😃

      Slett
  3. Så flott album :) Du er knallflink :)

    SvarSlett
  4. Så flott album :) Du er knallflink :)

    SvarSlett
  5. Mange spennande detaljer på denne albumen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du synes det Guri, takk 😊

      Slett